Friday 8 April 2011

Termakan Telur Tiruan?! Yeks!

Baru-baru ni kecoh betul pasal telur tiruan yang dikatakan diimport dari China. Hebat betulla orang-orang China ni kan. Semua bende kat sana tiruan. Tapi tak sangka la kan telur pun ada pun boleh cipta. Paling hebat dah sampai terjual kat Malaysia pulak.

So semalam aku pun google la gambar telur tiruan tu lepas terbaca berita yang keluar kat paper.
Telur tiruan dikatakan lebih besar dari telur biasa. Kulitnya kelihatan lebih berkilat dan licin tapi apabila dipegang terasa kasar.
Telur tiruan apabila dimasak kuning telurnya kelihatan sangat pelik. Aku tengok kat gambar ni macam bola plastik pulak.
 Ini pulak cara-cara membuat telur tiruan tu. Bahan-bahan yang digunakan pulak sangat berbahaya kepada manusia kalau dimakan.

Semalam aku goreng telur sebijik. Aku punye la belek telur tu. Lepas goreng aku belek lagi. Lepas tu aku makan sket jer. Bile teringat gambar telur tiruan ni terus aku rasa nak muntah. Tak jadi makan telur tu. Kesian kat telur yang dah digoreng tu. Sia-sia jer kena buang... Nangis die sebab aku tak makan die (T_T")

So lepas ni beringat la masa nak beli telur. Biar cari yang ade tanda-tanda kotoran sket. Takpe nanti masa nak masak kita boleh cuci sebelum pecahkan. Btul tak?! Hehehehe...

1 comment: