Wednesday 19 November 2014

Pregnancy Journey : Awal Kehamilan dan Morning Sickness

Assalamualaikum...

Awal-awal kehamilan aku mengalami perut berangin. 24 jam asyik kentut aje. Hahaha... hasil dari carian google tu rupa-rupanya adalah perkara biasa bagi ibu yang baru hamil disebabkan tindak balas hormon dalam badan. Tapi sekejap aje sekarang dah tak ada dah kentut-kentut. Kemudian badan rasa letih yang teramat sangat. Selalu rasa nak baring jer. Lagi satu asyik ulang alik ke toilet nak membuang air aje.

Morning sickness bagi setiap ibu yang hamil memang tak sama. Alhamdulillah aku alami morning sickness sekejap aja. Bermula dalam minggu ke 7 hinggalah nak masuk minggu ke 12. Setiap pagi selepas mandi dah siap pakai baju kerja semua mula lah uwekkkk uwekkkkkkkk! tambah-tambah kalau time tu suami sembur perfume dia... Allah! Aku betul-betul tak suka bau husband aku time awal-awal preggy tu. Bau semua jenis perfume pun aku tak suka lah! Sejak aku muntah-muntah tu semua jenis body spray, spray ketiak dan perfume lansung tak berusik. Lantak le badan aku tak wangi pun. Tak tahan la kalau asyik nak termuntah je bila bau.

Then aku tak boleh masuk dapur. Memang rasa loya bila terbau minyak dan bau dapur. So aku stop masak semasa awal-awal 2nd trimester dulu. Aku siap ajar husband aku macamana nak goreng sayur kacang simple. Hikhik... masuk je usia kandungan 3 bulan lebih aku start memasak balik. Kesian laki asik makan kat kedai jer.

Haaa.. habit terbaru sejak preggy ni aku jadi malas sangat nak bermekap or bersiap lawa-lawa kalau nak pergi kerja atau keluar. Kalau dulu aku pantang kalau keluar rumah tak pakai eyeliner, lukis eyebrow dan tenyeh lipstick sikit. Sekarang... Allah! muka pucat, baju serabai. Hahaha! Tak kisah dah. Orang cakap aku preggy anak perempuan sebab kalau babygirl dia amik seri ibunya. Haha! Macam-macamlah... ada juga yang teka baby boy.

Elok saja kandungan masuk 12 minggu aku dan suami fly ke Langkawi untuk honeymoon kali ke 3 (plan dah lama sebelum kahwin lagi dah beli tiket). Aku cukup risau time tu sebab banyak dengar cerita ramai yang keguguran kalau naik flight masa 1st trimester. Aku juga cukup risau kalau-kalau termuntah atas firefly tu. Nasib baik la tak ada apa-apa. Time tu dah rasa kuat sikit. Boleh mandi laut, jalan-jalan, nak duckboat dan siap naik kereta kabel Gunung Macincang lagi tu. Haa.. yang paling best masa kat sana automatik aku dah stop muntah. Pelik kan... Sebelum ke airport Subang nak ke Langkawi tu siap muntah dulu kat rumah. Elok je dah sampai chalet di Langkawi dah tak muntah dah sampai sekarang...

Hobi baru selepas habis episod muntah-muntah pulak ialah memasak. Kalau memasak pulak kalau lauk pauk tak sah kalau tak cukup 3 atau 4 jenis. Bakar kek la. Buat puding la. Ais krim malaysia la.. yang nak makannye dua orang je (plus baby kecik lam perut).  Last-last tak habis makan buang je. Lepas tu terlebih rajin pulak bila baju-baju kerja husband habis aku iron cukup untuk sebulan. Hahaha! Dulu cukup tak suka iron baju.. sekarang terlebih rajin. Hmm.. macam-macam.

Apabila kandungan aku masuk bulan keempat, aku terkena tekanan darah tinggi. Lebih kurang dua minggu jugalah aku sakit kepala dan ada muntah-muntah sikit. Mungkin aku tak jaga makan. Alhamdulillah sekarang dah ok.


Tak sabar nak tunggu baby keluar... Sekarang dah mula gerak-gerak... hikhik!

ok bai!

p/s: Ibu mertua aku pesan pada suami supaya tak bagi aku tengok benda pelik-pelik. Even Darth Vader dalam movie Star Wars pun tak boleh... hmmm hmmm.. hehe tapi biasalah aku tengok jugak. :P



No comments: