Thursday 26 February 2015

Pregnancy Journey : Sakit Gigi Ketika Hamil

Assalamualaikum...

Last few weeks (agak-agak tengah preggy dalam 36-37 weeks gitu) aku menanggung azab sakit gigi geraham sebelah kiri. Atas bawah pulak tu. Huwaaaa... sakit dekat bekas tampalan. Bila dibelek belek dekat cermin elok jer ditampal lubang tu takde pun lubang baru. Tapi sakitnya ya Allah!! Berdenyut-denyut sampai menangis nak menahan. Aku pun macam biasa sambil menahan sakit google info pasal sakit gigi ketika hamil ni, hmmm.. tak boleh nak buat apa selain tahan jer sakit ni sampai bersalin. Dari info yang aku jumpa kalau pergi jumpa dentist pun sia-sia jer lah kot.

Menurut pakar pergigian, bakal ibu dinasihatkan supaya mengelakkan sebarang rawatan seperti cabutan membabitkan suntikan pelalian terutama pada tiga bulan terawal dan tiga bulan terakhir kerana janin sedang berkembang. Justeru sebarang rawatan membabitkan suntikan terus masuk ke dalam darah perlu dielakkan begitu juga dengan pengambilan ubat antibiotik, tahan sakit serta imbasan x. (Aku copy paste jer dari blog orang).

Husband aku dok risau tengok aku nangis-nangis sebab sakit gigi ni. Dia ajak pergi klinik aku berdegil taknak.. kehkehkeh sebab percaya sangat dekat mr google yang doc tak dapat buat apa-apa sebab tengah preggy. Aku stress sangat sampai baby tengah aktif bergerak gerak dalam perut pun aku marah-marah suruh duduk diam... amende la mama nih kan baby! Kuikuikui...

Untuk mengurangkan rasa sakit, husband aku bancuhkan air garam dan letak bunga cengkih then suruh aku kumur. Dia siap beli koyok sekotak untuk aku tampal kat pipi. Kurang le kejap sakitnya lepas tu sakit balik. Koyok tu pulak aku pakai sampai kulit pipi aku merengsa sebab gam koyok tu kuat sangat. Adoiii!! Lebih kurang seminggu jugakla aku menahan sakit gigi... punya la degil sampai taknak pergi klinik. Haihhh...

Then masa pergi checkup baby tepat 37 weeks, aku ngadu kat obgyn aku yang gigi sakit sangat... hahaha! Dia bebel la bila aku cakap aku tak pergi jumpa dentist pun. Hahahaha! Dia siap cerita yang dia pun pernah sakit gigi masa preggy dulu siap suruh doc gigi cabut dan cakap "jangan risau tak ada efek kat baby pun sebenarnya saya sendiri pun gynae.. takpe cabut je!". Husband aku yang ada sekali masa tu trus bebel kat aku depan-depan gynea... " haaa tulah saya dah nak bawak gi klinik dia tak nak... bla bla bla..." hambik ko!

So aku decide la esoknye nak gi dentist tapi last-last bila tiba hari esok.. hilang pulak sakit gigi. Tinggal sengal-sengal je.. hahahaha!

Alkisahnye, jangan buat andaian sendiri. Jangan percaya sangat kat google tu. Sepatutnya awal-awal lagi pergi jer jumpa dentist walaupun tengah preggy. Mungkin kalo dentist taknak cabut, dia boleh bagi ubat kumur or antibiotik yang dos rendah sesuai untuk ibu mengandung.

😆 padan muka aku...

1 comment:

Unknown said...

sis... sis... boleh x dptkn saya link untuk nikah d perak..borang...
semoga sis selamat bersalin...
sy cri x jumpa2 link nk dnload borg nikah perak..soory ggu sis...
boleh email ke sya.. nieshassan_88@yahoo.com .. if sis dpt link tu.. tq SIS..sy slalu bca blog sis....hehe :)