Tuesday 23 July 2013

Sabah... Negeri Di Bawah Bayu

Assalamualaikum

Wow.. lama giler tak hapdet! Maaf lah busy! Tak busy pun aku buat-buat busy. Banyak hal yang berlaku yang menyentuh sensitiviti dan perasaan diri sendiri. Heheh.. nanti kita cerita lain lah yew..  Sekarang aku nak hapdet entri kepam dari bulan February yang lepas. Fuuuuuu... sekarang dah July kot! Sori sori sori.. jiwa tak tenteram beberapa bulan ni. Sekarang aku dah tak gila lagi.. ehek! Bila dah happy baru boleh update entry.

Pemergian aku ke Sabah seorang diri pada 21 Februari yang lepas adalah disebabkan masalah jiwa yang tidak dapat ditahan-tahan (kikiki). Lepas balik dari Singapore still rasa tak tenang then contact member aku kat Kota Kinabalu bli tiket dan terus fly ke sana. Lagi pun memang dah rindu nak jumpa kawan aku si Nurul ni.

Holiday kali ni pun bajet ciput jer. Aku cuma keluarkan duit tambang flight dan duit shopping masa kat sana. Penginapan 4 hari 3 malam adalah free sebab menumpang rumah family Nurul kat Tuaran.

Khamis, 21 Februari 2013, Flight aku pukul 3 petang. First time aku naik ERL ke LCCT sorang-sorang. Hehe... pukul 12.30 tengahari aku dah gerak dah dari rumah. Sampai-sampai je LCCT, check in dan fly ke KK. Seronok pulak rasa travel sorang-sorang ni. Sampai di KK lebih kurang pukul 5.40 ptg. Nurul dah terpacak tunggu kat arrival hall. Hehhehe... 1st night cuma rehat jer kat rumah Nurul tak pergi mana-mana lagi.

Jumaat, 22 Februari 2013, Nurul bawak aku bersnorkelling. Memandangkan Nurul memang orang Sabah so aku ikut jer. Die la driver a.k.a pemandu pelancong a.k.a peneman sepanjang aku kat sana. Hehe!

Naik bot ke pulau-pulau sekitar Sabah kt Jesselton Point ni la. Kitorang pergi satu pulau jer iaitu Pulau Sapi. Tak sempat nak pergi pulau-pulau lain sebab lepas mandi laut nak bershopping pulak! Sebelum tu beli dulu tiket ferinyer (bot kecik jer la.. dipanggilnye feri). Anggaran harga tiket seorang dalam RM30 lebih kurang (aku dah tak ingat the exact amount. Fee ke setiap pulau lain lain harga rasanya) termasuk cukai dan entrance fee. Selain Pulau Sapi, pelancong boleh jugak pergi ke Pulau Manukan, Pulau Mamutik dan Pulau Suluq dari Jesselton Point tu. Ferry ke Labuan pun ada jugak.

::Me and my friend Nurul::

::Cantik giler pantai kat Sabah. Rasa nak pergi lagi!!::

Lepas dah balik dari snorkelling ape lagi.... shopping la!!!

::Pls ignore my fat tummy.. sobs sobs! gemok::

::ini sebahagian dari hasil tangkapan untuk mak, kakak dan sedare mare::
Ok malamnya pulak kami ke Pasar Philippine. Makan seafood!! yes yes yes! sangat sangat sedap sampai nak nangis!

::sengaja dibesarkan gambar ni sebab nampak semuanya menyelerakan! yumm::

::nampak sikit jer tapi tak habis pun.::

Lepas tu borong lagi! Borong brooch pearl pulak. lupe nak snap gambar. Hehe..

Sabtu, 23 Februari 2013, kami ke Ranau pulak. agak jauh dari Tuaran lebih kurang 2 jam lebih perjalanan menaiki kereta. Kami pergi beramai-ramai dengan parents dan adik-adik Nurul.

Tempat pertama yang dituju ialah kolam Air Panas Poring.

::Family Nurul dah jalan kat depan nu..::
::Gini le rupenye kolam-kolam air panas.::

Kat Kolam Air Panas Poring ni Bukan saja ada kolam air panas semata-mata. Kat situ ada jugak Taman Kupu-kupu, Canopy Walkway, Kipungit dan Langanan Waterfall dan Gua Kelawar.

::Muka pucat naik canopy walkway::
Memang rugi la aku tak dapat mandi air panas sebab tengah peot pulak hari tu. Dapat rendam kaki pun jadilah. Lepas tu kitorang pergi panjat bukit pulak nak naik canopy walkway. Nak naik canopy tu memang perlukan keberanian tahap maksimum lah! Tinggi gila! Memang gayat! Nak sampai ke atas tu memang kena daki bukit sikit. Penat fuhh!!

Selepas tu kitorang singgah ke Ladang Teh Sabah pulak. Kat sini tak sejuk macam Cameron Highlands la. Suasana pun tak secantik Cameron. Biasa-biasa je. Lepas ke ladang teh singgah jap kat tempat ikan kelah yang gigit kaki tu. Tapi alamak.. gambar ikan xde la pulak! haihh!! Syok bila rasa gigi gigi ikan dok gigit kaki aku.. rasa macam kucing gigit gigit manja gitu la.. tapi ni ikan.. heee!

On the way balik singgah ke ladang lembu di Kundasang! Mooooooooo.... cantiknya tempat ni! Rasa macam kt New Zealand dah!

::rasa cam kat New Zealand woo::

::Nurul Bergambo ngan lembu. sehat lembunye::
::Mooooooooooooo::
Selepas puas tengok lembu dan minum susu lembu di Desa Cattle Farm kitorang bergerak ke Kaki Gunung Kinabalu pula! Yeah!

::Puncak gunung di kejauhan::
::Verangan jer lebih::

::sejuk jer kat atas ni::
Memang penat seharian berjalan tapi best sebab suasana kat Sabah sejuk jer. Cantik dan memang takde pencemaran macam kt KL ni. Memang teringin sangat-sangat nak pergi lagi.

Ahad, 24 Februari 2013. Hari terakhir di Sabah. Kejap jer cuti haa.. rasa tak puas. Flight aku pulang ke KL pukul 4.30 ptg so sempat lagi jalan-jalan di sekitar bandar KK plus sambung shopping sikit lagi. hihihihihihi!!

::perkampungan atas air::

::Ni kat Sutera Harbour Resort::

The Damage!
ERL (dari Bandar Tasik Selatan ke LCCT pergi dan balik) RM10.80 x 2-------------------= RM21.60
Flight Air Asia ke Kota Kinabalu, Sabah (beli time promo)-------------------= RM260+ (anggaran sebab itinerary hilang)
Penginapan 4 hari 3 malam-------------------------------------------= Free (rumah Nurul)
Makan------------------------------------------------------------------= RM100++
Transport di KK---------------------------------------------------------= Free (kete Nurul)
Shopping (sourvenir ikan masin, ikan bilis, rumpai laut dll)-------------------------= RM300++

Sekian saja percutian di KK. Ohh kebetulan seminggu selepas aku balik dari KK kecoh satu Malaysia tentang pengganas Sulu di Lahad Datu tu. Mak aihhh.. seram! Semoga Sabah sentiasa dilindungi, aman dan tenteram selalu. Next time kita jumpa lagi!

1 comment:

Sofea said...

wow, tang rumah ngan transportation dah save banyak..