Thursday 17 February 2011

Yee Sang! Lo Hei! Lo Hei!

Hari ni last day sambutan Chinese New Year. So kt office aku hari ni ada buat makan-makan sempena sambutan CNY dan juga birthday staff-staff yang lahir dalam bulan February. Ada Yee Sang, kek birthday Resepi Rahsia dan yang paling aku suka Prosperity Burgerrrrr... hehe..


Apa itu Yee Sang?

Yee Sang itu adalah hidangan salad ikan mentah yang dilambung cebisan ramuannya bertujuan untuk menyambut tuah. (Tadi kitorang lambung-lambung Yee Sang sampai berterabur atas meja... belemoih! Orang Melayu ramai yang tak reti pegang chopstick! huhu)

Dalam kalangan masyarakat Cina, mereka begitu menekankan hidangan Yee Sang ni pada Tahun Baru Cina kerana dengan menjamah Yee Sang, hidup seseorang akan diberkati dengan kesejahteraan (Prosperity) dan panjang umur. Memang sempoi la lunch tadi sebab siap ada Prosperity Burger McD lagi... hihihi!

First time makan Yee Sang, hurmm... boleh tahan la rasa dia. Ada manis-manis sebab bahan-bahan dia terdiri daripada ikan salmon mentah, keropok, dicampur dengan sayuran yang diparut dan kemudian digaul dengan sos dan bumbu special. Sedap jugalah. Lagipun aku ni suka makan Sushi... aku kutip jer salmon tadi.. hehehehe.. sian staff lain yang tak dapat.. hehehe :p

::ini dia yee sang yang kitorang makan tadi::

::rupa sebelum dilambung-lambung::

::Yeah.. lambung! lambung! lo hei! lo hei!::
Semasa proses melambung / menggaul Yee Sang, semua yang berada di keliling meja digalakkan untuk menjerit perkataan 'Lo hei'. Lo bermaksud menggaul sementara hei bermaksud kebangkitan. Justeru semakin tinggi Yee Sang itu diangkat semakin banyaklan kemakmuran dan kesenangan yang bakal dinikmati seseorang itu sepanjang tahun.


::my plate::

::Makan dengan meriahnya::
Sedap... huhu. CNY tahun depan rasa nak cuba lagi lah!


Sumber Maklumat mengenai Yee Sang diambil dari website MCA 


P/s: Terima Kasih Pada Abg Ben Ashaari kerana sudi mempromote blog yang tak seberapa ni! hihihi! Almaklum la saya nih masih baru. :') Terharuuuuu!!!

4 comments:

SaYraH WonDerLanD said...

Wahh Yee sang tu mcm sedap jerk . Propesrity burger pon sedap.
Secret REcipe pon sedap

btw , thx follow blog saya. Sama2 lah kita menjadi blogger yg berjaya. Yeehaaa

Cida said...

Sedap tau... awak pun kene cuba yee sang tu.. barulah 1 malaysia! hikhik...

sama2 la kita menjadi blogger berjaya! hihi

syuwai said...

wah~

meriahnya..

Cida said...

Aah.. syuwai... meriah... seronok dapat keje kat tempat yang best macam ni. tiap2 bulan ada buat makan-makan sambut birthday party staff2.. best dapat bos2 sempoi!