Friday 11 February 2011

Petua Merawat Selesema... haaashummm!!

Haihhh.. hidung ni still lagi tersumbat dari semalam... amat tidak selesa... aku datang office hari ni pun dengan semangat yang kurang. Nasib baikla kerja tak banyak sangat hari ni... tapi kejap lagi taktau la kot tiba-tiba dapat task baru.. uhuukk...

Haihh.. Cida ni kata nak kongsi petua! Ok2! Petua-petua yang aku dapat ni sebenarnye aku godek-godek dari internet jer.. hehehe.. cuma aku buat macam kompilasi la kat sini sebab ada macam-macam petua yang aku jumpa. Ok... sape-sape yang tengah selesema tu jom tengok dan cuba!

Petua Merawat Selesema:
1. Langkah awal yang perlu dilakukan supaya selesema tak melarat adalah banyakkan minum air suam dan kurangkan makanan yang berminyak.

2. Ambil beberapa batang sirih, hancurkan batang sirih tadi sehingga mengeluarkan lendir. Lepas itu sapukan lendir tu kat hidung. Ia bertindak melegakan selesema dan hidung yang tersumbat.

3. Ambil kunyit hidup. Asah kunyit pada belakang pasu. Kemudian sapu hasil asahan pada batang hidung. (haa.. yang ni sesuai untuk bayi ok! Anda bayi ker?)

4. Sapukan sedikit kapur sirih yang dicampurkan dengan minyak kelapa ke bahagian kerongkong dan batang hidung. Ia baik untuk mengatasi batuk dan selsema.

5. Tadah air contohnya macam ambil wuduk, masukkan air tersebut dalam hidung dan biarkan dalam 3 ke 5 saat. Kemudian hembus keluar air tersebut. Ulang sebanyak 3 kali dan dilakukan selepas bangun tidur.

6. Buah limau nipis diperah dalam air teh (tanpa gula atau susu) yang panas atau suam lalu diminum terus.

7. Minum air rebusan daun kaduk.

8. Telan seulas bawang putih setiap kali selepas makan sebanyak 3 kali sehari dan minum air perahan bawang putih dan limau serta berkumur air wap bawang putih. (bawang putih jer?? Err…)

9. Satu sudu makan madu lebah dicampur dengan ¼ sudu teh serbuk kayu manis dan amalkan dua kali sehari sehingga sembuh.

Hurmmm... nak try yang mana satu ek? Kalau yang guna daun sirih dan daun kaduk tu memang tak dapat la kot. Mana nak cari kat KL ni.. huhuhu.. Tesco ada jual ker? tak tau la.. aku jarang pergi.. hukhuk... Ermm.. yang bawang putih tu ok kot... tapi erkk.. nak telan sebijik bawang putih... aku fikir dulu lah... :p

Sumber Petua:

No comments: