Monday, 14 February 2011

Masak Lemak Ikan Kering Bersama Nenas... yeahh!

Hai! Selamat menonton rancangan mari memasak bersama Cheffff Cidaaaa!!! Ehhee... hari ni Chef Cida nak menunjukkan cara-cara nak masak masak lemak ikan kering bersama nenas.. ehhheeee... 

Haaa... ada gaya tak? hihihi... Aku bukan terer masak sangat pun. Tak pakar lagi. Kalau takat nak masak masakan orang bujang simple-simple macam ni boleh la... hehehehe... Sebenarnye kan... Aku nak masak masakan yang ada nenas ni bersebab... Ingat lagi tak entry aku pasal mimpi paling syiokk tu? Kalau uolls dah lupa boleh kelik kat sini. Haa.. lepas dari mimpi tu aku teringat-ingat dekat buah nenas ni. Teringin giler nak makan. Haha.. tiga hari lepas aku balik jer dari kerja terus pergi cari buah nenas kat kedai runcit. Beli sikit barang-barang nak masak and then mulakan operasi!!! Yeahhh!!!

Aku nak gunakan buah nenas ni masak dengan ikan kering yang aku bawak dari kampung lepas balik raya cina tempohari. Syiokkk nyerrrr... slurppp!

::Ini antara bahan-bahannyer. Nenas sebijik kau aku hentam sorang2! ahaks::

::Ikan kering... err ikan apa tah.. lupa nama.. ikan duri kot. lepas dibasuh dan dibersihkan::

::Ramuan dalam masakan. Aku guna cili padi, bawang, kunyit dan serai.::

::Santan jangan lupa.::

::Aku takde lesung batu so guna blender ajela::
Aku tak ada sukatan-sukatan berapa banyak bahan-bahan yang digunakan. Main belasah aje. Mak aku ajar macam tu jer. Pandai-pandai lah nak agak sendiri. Huhuhu... yang penting garam, gula berpada-pada dan masakan tetap sedap!


Ok.. selepas dah blend semua bahan tadi masukkan semua sekali dalam periuk. Yer semua bahan yer puan-puan. Daripada nenas, ikan kering, santan, serai dan bahan-bahan blend seperti cili, bawang dan kunyit tadi. Oppss.. gambar periuk atas dapur tak snap pulak... huhuhuhu :P

::Bila dah siap sedap dilantak bersama-sama nasi panas.. Fuuhhh heaven!
terlebih kuning sebab aku taruk kunyit byk! ehhe::

:::Ni nenas yang lebih. Dibuat menyicah bersama kicap, belacan, gula dan cili padi. Ohh sangat heaven juga!::

Ok.. itu saja rancangan memasak bersama Cheffff Cidaaaa... ahaks! Selamat mencuba. Semoga kita berjumpa lagi di lain hari! Mmmmuaaahhhhh!!!






2 comments:

azizul said...

awk try bace tab awk..
cida suke kuceng masak lemak
haha..
just kidding

entri terbaru jangn lupa baca:Harapan baru buat Mesir

Cik Chieda said...

hehe.. awak ni buat lawak pulak... hihi.. jgn la smbg kucing ke masak lemak tu.. hihi.. :p